باید ها ونباید های دوربین مخفی

باید ها ونباید های دوربین مخفی

دوربین مخفی – قوانین دوربین مخفی

اگر شما هم تمایل به استفاده از دوربین مخفی در منزل و یا محل کار خود دارید ،قبل از استفاده قوانین مربوط به آن را مطالعه کنید.

قوانین نصب دوربین مخفی در منزل

در اصل ۲۲ قانون اساسی آمده است: «حیثیت، جان، مال، حقوق، مسکن و شغل اشخاص از تعرض مصون است، مگر در مواردی که قانون تجویز کند.»
به این معناست که نصب دوربین مداربسته به صورت نوعی تعرض به حیثیت و حقوق اجتماعی افراد است. لذا در صورت انجام چنین کاری با افراد عامل برخورد می شود.

 اصل ۲۵

قانون اساسی این گونه بیان می کند که: «بازرسی و نرساندن نامه ها، ضبط و فاش کردن مکالمات تلفنی، افشای مخابرات تلگرافی و تلکس، سانسور، عدم مخابره و نرساندن آنها، استراق سمع و هرگونه تجسس ممنوع است مگر به حکم قانون.»
با توجه به این اصل موضوع استراق سمع و تجسس صریحاً ممنوع اعلام شده است. می توان نصب دوربین مخفی در منزل به صورت غیرمجاز را یکی از مصادیق استراق سمع و تجسس دانست.

جرم نصب دوربین مخفی?

در ماده ۳۶ حقوق شهروندی چنین آمده است: «حق هر شهروند است که حریم خصوصی او محترم شناخته شود. محل سکونت، اماکن و اشیاء خصوصی و وسایل نقلیه شخصی از تفتیش و بازرسی مصون است، مگر به حکم قانون.»
ماده ۷۴۵ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات چنین بیان کرده است: «هرکس به وسیله سامانه­ های رایانه­ ای یا مخابراتی صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او، جز در موارد قانونی منتشر کند یا در دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی که منجر به ضرر یا عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.»

قانون استفاده از دوربین مخفی?

نصب دوربین مداربسته مخفی در هر مکانی (در محیط های مشاع یا خصوصی) نیازمند دریافت مجوز است.
در صورت شکایت برای نصب دوربین مخفی حتی در منزل خود فرد، این موضوع می تواند به پرداخت جریمه سنگین یا پیگرد قضایی منجر شود.
در قوانین نصب دوربین مداربسته برخی از مکان­ ها به علت ماهیت و شرایطی که دارند، مکان مجاز محسوب نمی شوند. به عنوان مثال استخرها، تالارهای عروسی و… کسی اجازه نصب دوربین مداربسته نخواهد داشت. در نتیجه در صورت نصب دوربین، این کار جرم شناخته شده? و با فرد مجرم به شدت برخورد خواهد شد. این موضوع شامل نصب دوربین مخفی و نصب دوربین مداربسته? غیر مخفی می شود.

دریافت مجوز نصب دوربین مخفی

نصب دوربین مداربسته در مکان های عمومی توسط مرجع قانونی و محل کار توسط کارفرما، محوطه های بدون منع قانونی نیازی به مجوز ندارند.
اما برخی اماکن به لحاظ قرار گیری در مکان های نظامی، استراتژیکی و… نیاز به مجوز است.
هدف از نصب دوربین نظارت و حفاظت از آن مکان است. بنابراین بعد از ارائه شکایت نسبت به تخریب، تهدید و یا خطرات امنیتی، ضرورت نصب دوربین مداربسته را مطرح می کنید.
به نیروی انتظامی یا مراجع قضایی که می توانید در رابطه با دریافت مجوز نصب دوربین مداربسته در محل اقدام کنند.

نصب دوربین مداربسته در مشاعات

اگر برای محافظت از ساختمان مسکونی خود قصد نصب دوربین مداربسته دارید باید قاعده نصب دوربین در مشاعات را بدانید.
مشاعات مانند حیاط ساختمان، پارکینگ، راه پله و غیره که برای نصب دوربین نیاز به تائید کتبی از اعضای مجمع ساختمان است.
با تائید مجمع مبنی بر نصب دوربین مداربسته می توانید به این کار اقدام کنید.
تائیدیه مجمع بر نظر منفرد ساکنین ارجحیت خواهد داشت. اگر در مسیر دریافت تائید مجمع مشکلی باشد، اعضای ساختمان می توانند از طریق دریافت مجوز کتبی اقدام به نصب دوربین در محیط های مشاعات کنند.

 

نصب دوربین مخفی? در منزل

نصب دوربین مداربسته مخفی در منزل، آپارتمان، خانه و هر محل خصوصی یا عمومی ممنوعیت قانونی دارد.
جدا از منافع و مدارکی که توسط دوربین مداربسته مخفی ثبت و ضبط می گردد این عمل باید با مجوز انجام شود.
به طور کل تصویر برداری توسط دوربین مدار بسته مخفی جرم محسوب می شود.منزل، خانه و آپارتمان یک مکان شخصی و خصوصی است بر طبق قانون نصب دوربین مداربسته مخفی در منزل و شنود جرم است.
تنها در صورتی که برای این موضوع از مراجع ذیربط مجوز صادر شده? باشد. در غیر اینصورت مجازات سنگینی برای عوامل این کار در نظر گرفته می شود.
عموما فردی که قصد نصب دوربین مخفی در منزل را دارد هدفش جاسوسی است. بنابراین این دوربین را در وسایل و نواحی منزل جاسازی می کند. به عنوان مثال از وسایلی مانند ساعت، رادیو، قاب عکس و گلدان استفاده می کنند.

اشتراک گذاری این مقاله

جستجو در سایت


دسته بندی