dvr چیست؟

dvr چیست؟

دستگاه ضبط تصاویر دیجیتال digital video recording  که به اختصار dvr نامیده می شود.
یک سیستم نظارت و کنترل بر دوربین های مداربسته آنالوگ است.
این سیستم قابلیت های فرآوانی را برای دوربین ها فرآهم می کند.

از ضبط تصاویر با فرمت های تصویری و کیفیت های مختلف تا قابلیت های هشداری متنوع ارتباط با شبکه و بکارگیری نرم افزارهای کاربردی.

دی وی آر ها شامل تعداد محدودی ورودی و خروجی تصویر و صدا هستند
و همین محدودیت تعداد ورودی ها آنها را دسته بندی کرده است.

دی وی آر های با ۴ ورودی تصویر را دی وی آر ۴ کانال (dvr 4ch) می نامند.
به همین ترتیب تعداد کانال ها می تواند ۸ ، ۱۶ و ۳۲ باشد.

دی وی آر های رایج در بازار از ۳۲ فراتر نمی روند.

در نصب دوربین های مداربسته یکی از مهمترین وسایل مربوط به آن DVR می باشد
زیرا این دستگاه وظیفه نمایش و ضبط تصاویر و حتی تنظیم کیفیت تصاویر و… را بر عهده دارد. در این راه طبعا رعایت چند نکته برای انتخاب یک DVR خوب الزامی است:

معرفی انواع دستگاههای ضبط  دوربین مدار بسته

1- نحوه و نوع نمایش تصاوری در DVR مربوطه:

حتما مستحضر هستید که DVRها با توجه به تعداد کانالهایشان طبعا نوع نمایش تصویر متفاوتی نیز دارند. هر چقدر تعداد کانالهای یک دستگاه ضبط دوربین های مداربسته بیشتر باشد طبعا کارایی بهتری می تواند داشته باشد مثلا یک DVR با 9 کانال علاوه بر نمایش 4 تصویر همزمان می تواند 9 تصویر همزمان دیگر را در قالب 3 در 3 نمایش دهد که این کارایی طبعا از کارایی یک DVR با 4 کانال بالاتر است و در آینده نیز برای مصرف کننده امکان ارتقا فراهم می کند. بنابراین همیشه سعی تعداد کانالهای DVR شما چند برابر بیشتر از تعداد دوربین ها باشد.

2- قابلیت ارائه فریم بیشتر :
این مشخصه در واقع میزان کیفیت تصاویر و فیلم های نمایشی و ضبط شونده توسط DVR را نشان می دهد و طبعا هر چه بیشتر باشد یعنی DVR می تواند تعداد فریمهای بیشتر در هر ثانیه بگیرد و کیفیت تصاویر خیلی بهتر باشد. بنابراین سعی کنید این مورد بالاتر از 25 باشد تا کیفیت تصاویر بهتری بگیرید.

3- قابلیت تنظیم و کنترل از راه دوردستگاه ضبط دوربین های مداربسته:

طبعا امروزه یکی از اصلیترین نیازهایی که باعث می شود مشتریان به دوربین مدار بسته روی بیاورند قالبت کنترل از راه دور است بنابراین باید DVR مربوطه این قابلیت را داشته باشد که از راه دور با آی پی بتوان تنظیماتی در آن اعمال نمود.

4- قابلیت تشخیص حرکت (Motion Detection) :

قابلیت تشخیص حرکت قطعا یکی از امکانات نوین برای امنیت محل کار یا منزل در برابر سرقت و… می باشد و تقریبا یکی از امکانات جدا نشدنی جدید از دستگاه ضبط دوربین های مداربسته می باشد. بنابراین DVR شما نیز از این قاعده مستثنی نیست.

5- مدت زمان ضبط تصاویر و میزان حافظه:

همیشه سعی کنید که دستگاه ضبط دوربین های مداربسته شما دارای فضای جانبی کافی و بالا برای ضبط تصاویر بمدت چندین ساعت باشد زیرا این یکی از پارامترهای امنیتی بسیار مهم در مبحث دوربین های مداربسته می باشد.

اشتراک گذاری این مقاله

جستجو در سایت


دسته بندی